УРОК №3. ПРИРОДНІ ЗОНИ ПІВНІЧНОЇ АМЕРИКИ. ВИСОТНА ПОЯСНІСТЬ В
ГОРАХ
Робота з підручником, заповнення
таблиці в зошиті: назва природної зони,
грунти, рослинний і тваринний світ
—
Одного погляду на карту природних зон достатньо для того, щоб помітити — розміщення
природних зон у Північній Америці має певні особливості й відрізняється від їх
розміщення на материках, вивчених раніше.
1. Особливості природної зональності материка
Межі природних зон материка значно більше,
ніж на інших материках, відхиляються від широтного простягання. Це обумовлено
впливом рельєфу, повітряних мас з океанів та океанічних течій, нерівномірним
розподілом показників тепла й вологи. На континенті представлені майже всі
природні зони Північної півкулі, за винятком вологих екваторіальних лісів.
Найбільшу площу на материку відведено природним зонам помірного поясу. Значні
площі в західній частині материка займають області вертикальної поясності.
Перегляньте
презентації по природних зонах
2. Характеристика природних зон
Зона арктичних пустель. Більша частина
Ґренландії й Канадського Арктичного архіпелагу. Рослини — мохи й лишайники.
Тварини — тюлені, моржі, білі ведмеді. У водах морів багато видів риб. На
суходолі трапляються полярні лисиці, зайці, лемінги. На крутих скелястих
берегах гніздиться багато птахів.
Тундра. Північне узбережжя
материка і прилеглі до нього острови. Ґрунти тундрово-болотні і
тундрово-глейові. Мохи, лишайники, болотні трави. Сухіші ділянки вкриті
чагарниковою тундрою з карликової берези, багна, лохини. Тварини: песці,
полярні вовки, північний олень карибу, вівцебик. На численних озерах й
узбережжі океану гніздиться безліч птахів.
Зона хвойних лісів (тайга) тягнеться на
півночі помірного поясу від Кордильєр до Атлантичного океану, а також на
західному узбережжі материка приблизно між 40 і 60° пд. ш. Ґрунти
мерзлотно-тайгові і підзолисті. Хвойні ліси з чорної і білої ялини,
бальзамічної ялиці, сосни й модрини. Ведмеді, вовки, лисиці, рисі, олені, цінні
хутрові звірі — єнот, ондатра, бобер, норка.
З просуванням на південь відбувається
порушення широтного простягання природних зон.
У мішаних лісах на сірих
лісових ґрунтах разом із хвойними ростуть широколисті дерева, серед яких
поширені береза, ясен, в’яз, бук, липа, клен.
Південніше від змішаних лісів у східній
частині материка — широколисті ліси, які займають майже всі
Аппалачі та рівнини аж до півдня від Великих озер. Вологий м’який клімат. Бурі
лісові ґрунти. Дуби, липи, клени, тюльпанове дерево, магнолії, чорний горіх,
західний платан. Багато фруктових дерев: дикі яблуні, груші, вишні.
На захід від зони лісів опадів менше, ліси
переходять у лісостепи й степи (прерії). Ґрунти
чорноземні та каштанові. Розорані або перетворені на пасовища для худоби.
Пустелі та напівпустелі Північної Америки
не утворюють суцільної смуги та розташовані в помірному, субтропічному й
тропічному поясах, займаючи внутрішні плоскогір’я Кордильєр і більшу частину
півострова Каліфорнія.
На північному узбережжі Мексиканської
затоки на схід від Міссісіпі на півострові Флорида поширені вічнозелені
субтропічні ліси на червоноземних і жовтоземних ґрунтах.
Південна частина материка та острови
Карибського моря лежать у зонах тропічних лісів, саван і рідколісь. Плантації
тропічних культур.
3. Висотна поясність (замалювати гору і надписати на ній природні зони).
Висотні ландшафти Кордильєр мають певні
розбіжності в їхніх різних частинах. Це обумовлено простяганням гірської
системи від субарктичного до субтропічного поясів та відстанню до океану.
В Аппалачах виділяють чотири висотних
пояси: передгір’я: широколисті ліси з переважанням каштана; далі — мішані ліси
(цукровий клен, жовта береза, ялина, ялиця, сосна); заввишки 1500-2000 м —
хвойні ліси з ялини та ялиці. Ліси змінюють зарості рододендрону та
чагарникової вільхи й гірські луки.
ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Поясніть причини розбіжностей у
простяганні та складі природних зон материків.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
• Опрацюйте параграф
•
Проведіть власне дослідження: «Розробляння та обґрунтування маршруту, що
проходить через об’єкти Північної Америки, віднесені до Світової природної
спадщини ЮНЕСКО».
•
Випереджальне (окремим учням): підготуйте повідомлення про найвідоміші об’єкти
природної спадщини ЮНЕСКО в Північній Америці.
Тестування
Тестування
Тестове завдання активне
Завдання необхідно виконати до 6 квітня 20:00
Комментариев нет:
Отправить комментарий